Volgens datingsite lexa is Tinder maar nepdaten. Onder het motto ‘Start Something Real’ openen ze de aanval op vluchtig swipegedrag en onrealistische accounts.
Credits
Reclamebureau: MARCEL
Creatie: Gaëtan du Peloux, Youri Guerassimov
Copywriter: Antonin Jacquot
Strategische planning: Léoda Esteve
Social: Anh-Dao Lepinaux, Inès Del Fabbro
Director: Helmi
DOP: Julien Poupard
Producer : Erinn Lotthé Guillon
Line Producer: Sybil Esterez
Post-production: Prodigious
Sound Production: Prodigious
PR: Coopr
Verantwoordelijk bij lexa-Meetic Group: Alexandre Lubot, Karine Dussert Sarthe, Emilie de Fautereau, Sophie Ak Gazeau, Julie Deffontaines, Roelijne Peters
Doelstelling
De nieuwe positionering van datingsite lexa introduceren en zo meer leden aantrekken.
Uitwerking
“De opkomst van ‘quick fix’ datingapps heeft online dating veranderd in een spel van swipes, likes en vluchtig contact. Consumenten zijn gewend aan binge consumptie en daar lijkt online dating geen uitzondering op. Bij lexa gaat het juist niet om de kwantiteit, maar de kwaliteit van de ontmoetingen en echte connecties tussen singles”, zegt Roelijne Peters, Market Manager Nederland bij lexa. Uit onderzoek van lexa* blijkt dat een meerderheid van de singles (57 procent) soms het gevoel heeft dat ze meedoen aan een vleeskeuring. Voor driekwart van hen is oprechte interesse het belangrijkste criterium bij online daten.
In de nieuwe merkcampagne brengt lexa de online en offline datingwereld dichter bij elkaar, want na de online klik is het de offline connectie die ervoor zorgt dat die ene leuke date de start van een nieuw verhaal kan zijn. De campagne wordt ook uitgerold in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden en Noorwegen.
Oordeel
Tja, een campagne die nepprofielen tegen moet gaan, moet zelf natuurlijk wel geloofwaardig overkomen. Maar wat zie je dan als eerste? Nagesynchroniseerde acteurs. Not helping.
“De uitvoering van de campagne brengt de boodschap eenvoudigweg niet goed over”
En de mensen die zogenaamd wel echt zijn, zijn ook acteurs die speciaal gecast zijn om echt te lijken. Dat weten de kijkers best. Het helpt allemaal niet mee om ‘Start Something Real’ geloofwaardig over te brengen.
Met die positionering is overingens niets mis. Het lijkt me een prima manier om je af te zetten tegen andere datingopties. Zeker omdat lexa kan bewijzen waar het verschil zit tussen hun methode en die van anderen. Maar deze uitvoering van de nieuwe campagne, die ook nog eens hetzelfde is voor acht landen, brengt de boodschap eenvoudigweg niet goed over.